Opzetten en inrichten van de administratie

Opzetten en inrichten van de administratie

De belastingdienst verplicht iedere ondernemer om een administratie op te zetten en bij te houden. Maar hoe kunt u dat nou het beste doen ??? Door direct een goed systeem op te zetten en dit wekelijks bij te houden. Bij een klein bedrijf met weinig papierwerk past alles nog in één ordner met verschillende tabbladen. Als het daar uitgroeit kies dan voor meerdere ordners.

Boekhouding elektronisch of uitprinten

Steeds meer zaken gebeuren via de computer. Wanneer u de administratie elektronisch bewaart, zorg dan voor een goed back-up systeem om te voorkomen dat u bij een computercrash niet alles verliest of print het uit. De belastingdienst stelt als eis dat u uw boekhouding 7 jaar moet bewaren. Ook elektronisch is het zaak om een overzichtelijke structuur op te bouwen in uw administratie.

Inhoud van de administratie

Welke onderdelen omvat een boekhouding ? Dat is bij iedere onderneming weer anders. Hieronder staat een lijst van mogelijke onderdelen:

  • kasboek of kasadministratie ( ook kladaantekeningen) en kassabonnen
  • inkoop- en verkoopboek/facturen
  • bankboek inclusief bankafschriften
  • agenda en afsprakenboeken
  • urenlijsten en urenadministratie
  • kilometeradministratie
  • contracten en overeenkomsten en andere afspraken
  • offertes ( optioneel)

Financiële administratie opzetten

Boekhoudpakketten zijn er in allerlei soorten en maten. Eén ding hebben ze echter gemeen: het optimaal opzetten en inrichten van het rekeningschema is maatwerk. De inrichting is bijvoorbeeld afhankelijk van het type bedrijf. Is dit een handelsonderneming, een productiebedrijf of een dienstverlenend bedrijf ?? Heeft u veel inkoop- en/of verkoopfacturen, dan heeft u naast kas- en bankboek ook subgrootboeken nodig. Heeft u personeel in dienst, dan moeten de bijbehorende grootboekrekeningen ook meegenomen worden in de inrichting van uw rekeningschema. U kunt uw financiële boekhouding uitbesteden of zelf bijhouden in excel of een boekhoudpakket, online of offline.

Samen met u kijken we wat er nodig is en zetten we de financiële administratie zo efficiënt mogelijk op. Bij reeds ingerichte administraties kunnen we ondersteuning bieden indien dit gewenst is en controleren of alles nog up-to-date is.


UA-46359961-1